SATIKŠANĀS AR  OJĀRA MARTINSONA FOTOGRĀFIJĀM OJĀRA VĀCIEŠA MUZEJĀ

SATIKŠANĀS AR OJĀRA MARTINSONA FOTOGRĀFIJĀM OJĀRA VĀCIEŠA MUZEJĀ

Fotomākslinieks Ojārs Martinsons aicina uz Ojāra Vācieša muzeju (Ojāra Vācieša iela 19, Rīga), kur no 28. februāra līdz 2. aprīlim būs aplūkojama fotogrāfiju izstāde “Satiktie”. Fotogrāfijas tapušas laika posmā no 1970.–1990. gadam, strādājot žurnālā “Liesma”, un ataino tā laika sabiedrības darbiniekus. Izstādes atklāšana 28. februārī plkst. 17.00.

Ojāra Vācieša muzejs ir jau ceturtā vieta, kur eksponēti O. Martinsona foto kolekcijas darbi. Fotogrāfiju uzņemšanas laiks sakrīt Ojāra Vācieša dzīves laiku, tādēļ izstāde “Satiktie” organiski iekļaujas Ojāra Vācieša memoriālā muzeja vidē, jo portretēti dzejnieka laikabiedri.

Izstādes saturu veido sabiedrībā pazīstamu rakstnieku, dzejnieku, mākslinieku, aktieru, komponistu un estrādes dziedātāju fotogrāfijas. Portretu galerijā ir Ojārs Vācietis, Raimonds Pauls, Māra Zālīte, Broņislava Martuževa, Pēteris Pētersons, Imants Ziedonis, Maija Tabaka, Harijs Liepiņš, Ģirts Jakovļevs. Pēteris Jurciņš, Uldis Stabulnieks un citas radošas personības. Fotogrāfijas tvertas viņu mājas vidē vai dabā.

Visi izstādes darbi ir kolekcija no žurnāla “Liesma” darba fotosesijām. Laikā, kad uzņemtas fotogrāfijas, padomju Latvijas kultūras vidē iecienītais un populārais žurnāls savu tirāžu palielināja no 20 tūkstoši eksemplāru metiena mēnesī uz 200 tūkstoši eksemplāru.

Ojārs Martinsons par fotosesiju ar Ojāru Vācieti stāsta: “Māja, kur dzīvoja Ojārs Vācietis, dzīvoja arī žurnāla “Liesma” kolēģis Aivars Baumanis, viņš to sarunāja. Pati fotografēšanās noskaņa bija dabiska un vienkārša, pastaigā tapušas dzejnieka fotogrāfijas Arkādijas parkā, Torņakalna stacijā uz sliedēm. Ojārs Vācietis gāja pa sliedēm uz priekšu, un es tik kāpos atpakaļ. Labi, ka nenāca vilciens”.

Par radošo procesu stāstot, Ojārs Martinsons uzver, ka nekad nav žēlojis filmiņu, kādreiz pat nofotografēti 100 kadri, lai no tiem izvelētos vienu, to īsto, kur notverts mirklis. Dodoties uz fotosesijām pie tā laika slavenībām, radošajām personībām, fotogrāfs atceras viņu uzticēšanos, labo uzņemšanu. ”Laikam esmu tas tips, ka mans ģīmis rādīja, ka var uzticēties”, pasmej mākslinieks.

Fotomākslinieka Ojāra Martinsona vērīgā acs un fotokamera ir tvērusi laiku un personību – pavisam tieši, patiesi, precīzi un nesamāksloti, lai ir arī daži neparasti inscenējumi – piemēram, ansamblis “Sīpoli” vasarā fotografējas “sniegā” – ugunsdzēsības mašīnu sapūstās putās –, un pati ugunsdzēsēju mašīna dabūta par “blatu”.

Mākslinieks novēl, lai viņa laikabiedri, skatoties izstādi, atceras jaunību, kas taču bija skaista, bet jaunie – skatās un novērtē tos kultūras cilvēkus, kuri 70.–90. gados bija jaunā radošā latviešu inteliģence, bet mūsdienās – laikmeta leģendas.

Uzziņai
Ojārs Martinsons ir Latvijas Mākslinieku savienības biedrs, Latvijas Fotomākslinieku savienības un Rīgas fotokluba biedrs no 1963. gada. Jūrmalas mākslinieku biedrības biedrs.

No 1969. gada profesionāls fotogrāfs žurnālā “Liesma”. Vēl publicējies žurnālos “Zvaigzne”, “Karogs”, “Māksla”, “Skola un Ģimene”. 1997. gadā sāka fotogrāfa gaitas Jūrmalā, un 20 gadus pilsētu iemūžināja fotoattēlos. 2008. gadā domubiedru grupa nodibināja fotostudiju “Aspazija”. Ojārs Martinsons akcentē: "Mana bagātība ir mani septiņi bērni, desmit mazbērni un pieci mazmazbērni. Tie dod man spēku, enerģiju un prieku darboties tālāk”.

Izstādes atklāšana 28. februārī plkst. 17.00.

grupa "Sīpoli"