Pavasara festivālu WINDSTREAM jubilejas gadā atklās diriģenta Andra Pogas atkalsatikšanās ar Orķestri “Rīga”. Zīmīgi, ka šobrīd pasaules mūzikas tirgū tik aktuālais diriģents savu diriģēšanas karjeru sācis kā Orķestra “Rīga” mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents un viņš arī viens no festivāla WINDSTREAM idejas autoriem. Atklāšanas koncerts notiks 20. martā Lielajā ģildē, piedāvājot klausītājiem spožu oriģinālmūzikas programmu ar solistu – Oskara Petrauska (saksofons) un Guntara Freiberga (sitaminstrumenti) – izcilo spēli.
Kā allaž Pavasara festivāla WINDSTREAM uzmanības centrā bija pūšaminstrumenti un pūtēju orķestris visdažādākajos mūzikas žanros, stilos un izpausmēs. Koncertu atklāja amerikāņu komponista Kristofera Staničara (Christopher Stanichar) skaņdarbs pūtēju koncertorķestrim – “Windstream”, kas ir pavasari vēstošs un ieskandinošs sveiciens, atklājot orķestra maigo un silto skanējumu, kā arī sasaucoties ar WINDSTREAM festivāla ideju un konceptu, kas svin pavasari, tā atnākšanu un izceļ pūtēju orķestra spēli.
Kontrastaini atšķirīgi skanēja britu izcelsmes komponista Naidžela Klarka (Nigel Clarke) skaņdarbs “Samurajs”, kas sacerēts 1995. gadā un kļuvis par mūsdienu klasiku, raksturojot Klarka kompozīcijas stilu – pārpilni krāšņi, eksplozīvi brīži, kas mijas un kontrastē ar pārpasaulīga skaistuma vēsmām. Lai gan darbs ir viendaļīgs, pats autors to strukturē trīskārši – “Signāli un karogi” – samuraju signalizēšanas metodes kaujas laukā, “Aizbraukšanas ceremonija” - daimyo jeb aristokrātiskā līdera un kaujinieku pirms cīņas process, kā arī budistu mūku lūgšanās, un “Uzbrukums” – atgriešanās pie samuraju kara bungošanas. Šie tēli atklājās pārsteidzošā, ļoti virtuozā un domas rosinošā mūzikā orķestra izpildījumā.
Līdzās skaņdarbiem, kas veltīti pūtēju koncertorķestra skanējumam, A. Poga izcela atsevišķu instrumentu tembrus, aicinot solistu pulkā saksofonistu Oskaru Petrauski, kurš atskaņos Džona Mekī (John Mackey) “Koncerts soprāna saksofonam un pūtēju ansamblim”. Petrauskis ir Orķestra “Rīga” saksofonu grupas koncertmeistars un šo darbu vēlējies atskaņot jau senāk. Dž. Mekī skaņdarbs tapis 2007. gadā un līdz šim ir viens no vērienīgākajiem soprāna saksofona skaņas potenciāla un iespēju pētījumiem.
Uz vēl kādu dialogu starp solistu un orķestri ieskandināja perkusionists Guntars Freibergs, kurš nominēts 2018. gada Lielajai Mūzikas balvai, nominācijā – par izcilu darbu ansamblī. Solists piedalījās Dženiferas Higdonas (Jennifer Higdon) “Perkusiju koncerta” atskaņošanā. Skaņdarba autore ir ievērojama personība mūsdienu klasiskajā mūzikā un par “Perkusiju koncertu” saņēmusi Grammy balvu. Mūzikas kritiķis Gregorijs Salivans Īzaks slavējis šo koncertu kā fascinējošu un uzsvēris, ka perkusiju instrumenti brīnumaini atklāj savu plašo iespēju un skaņas spektru.
Fotogrāfiju autors Dmitrijs Šuļžics (F64).
Informāciju sagatavoja: Baiba Tilhena, Orķestra “Rīga” mārketinga speciāliste