Mākslinieces Ineses Margēvičas jaunāko darbu izstāde Rīgas Porcelāna muzejā

“Ziedēšanas smagums”. Inese Margēviča. Foto: Gvido Kajons

Mākslinieces Ineses Margēvičas jaunāko darbu izstāde Rīgas Porcelāna muzejā

Rīgas Porcelāna muzejs no 19. aprīļa dāvās iespēju iegremdēties pavasarīgi krāsainajā un delikātajā Ineses Margēvičas daiļradē viņas personālizstādē “Ciklamenas slepenā dzīve”. Izstāde būs aplūkojama muzeja izstāžu zālē, tās daļa – arī pirmā stāva skatlogos.

Jūs kādreiz esat aizdomājušies, vai augiem ir personīgā dzīve? Inese Margēviča ir, un uzskata, ka tā noteikti ir ļoti interesanta. Attīstot šo domas pavedienu tālāk, vairāku gadu garumā, tapusi izstāde “Ciklamenas slepenā dzīve”. Uz izsmalcinātiem rokas lējuma porcelāna šķīvjiem, organisku formu vāzēm un filigrānām figūrām aug, uzplaukst un klusi elpo ciklamenas ziedi un starp tiem, kā slēpjoties slīd kāda būtne, – sieviete.

Māksliniece stāsta: “Izstādē risinu tēmu par cilvēku un augu jutīgiem saskarsmes punktiem, par mijiedarbību, uztveri, enerģiju. Savvaļas ciklamena ir neparasts augs. Pirmo reizi, brīvā dabā tās ieraudzīju Francijā, kādā mežonīgā dārzā. Gandrīz uzkāpu virsū tumši brūnajiem bumbuļiem, cietiem kā koks. Ko dara ciklamena aizsargājošā tumsā? Vai jūt saudzīgās dārznieka rokas, kas aprušina zemi ap to, vai vienkārši guļ, un neizteiksmīgais, kokainais bumbulis tāds paliks vienmēr? Kāds spēks liek visam izmainīties, kad no necila bumbuļa pret sauli sāk tiekties vārīgas rozetītes, tālāk pārtopot lapiņās un maigi rozā ziediņos? Augs lēnam pārvēršas un sāk elpot citādāk.”

Inese Margēviča pirmos izstādes darbus sākusi veidot sarežģītajos Covid-19 pandēmijas apstākļos un turpinājusi arī laikā, kad Krievija iebruka Ukrainā. Darbnīca un mākslas jaunrades darbs bija kā patvērums no reālās pasaules un neziņas par nākotni. Soli pa solim Inese Margēviča uzbūra porcelānā savu paradīzes dārzu, kurā atveldzēties, uzelpot. Viņa apbrīno augu neatlaidību: “Mani vienmēr ir fascinējuši augi, to dzīvotgriba, dīgšanas spēks, kas sīkam auga aizmetnim dod milzīgu jaudu izlauzties saules gaismā cauri zemes kārtām, akmeņiem, pat asfaltam! Auga apbrīnojamā neatlaidība, drupinot cietas zemes un akmeņu kārtas, ja nav laimējies nokļūt irdenā, auglīgā zemē. Pielāgošanās spējas un nogaidīšana, ja nav labākais laiks augšanai. Augi ir gudri un izturīgi. Pat nīdēti tie turpina dzīvot. Arī cilvēkiem ir līdzīgas īpašības. Cilvēki kā augi un augi kā cilvēki.”

Izstādē “Ciklamenas slepenā dzīve” ir redzami jaunākie, pēdējos četros gados tapušie keramiķes darbi – sižetiski apgleznotas porcelāna oriģinālformas. Figūru izgatavošanā izmantoti dažādi porcelāna veidošanas paņēmieni, apvienojot liešanu un veidošanu, kā arī eksperimentēšanu ar porcelāna plastiku, to burzot un krokojot. Delikāts, polihroms apgleznojums virsglazūras tehnikā ir veikts ar roku, iedvesmojoties un pielietojot porcelāna apgleznošanas darbnīcas “Baltars” (1924-1928) lietotos krāsu laukumu ieklāšanas principus. Salīdzinot ar mākslinieces agrākajiem darbiem, kuriem raksturīgs monohroms, klusināts kolorīts ar cēlmetālu akcentiem, šīs izstādes darbos ir uzplaukusi krāsainība. Sārtie un zaļie toņi aicina pašķirt ziedu stublājus un ienākt iztēles slepenajā dārzā, ienirt siltā upes ūdenī, atmodināt jutekļus un visbeidzot – uzelpot.

“Straujā upe”. Inese Margēviča. Foto: Gvido Kajons

Inese Margēviča Latvijas Mākslas akadēmijā ieguvusi maģistra grādu mākslās (2001), kā arī Latvijas Universitātē maģistra grādu mākslas pedagoģijā (2004). Viņa ir Latvijas Mākslinieku savienības, keramikas asociācijas “Logs” un Latvijas keramikas asociācijas (LKA) biedre. No 1988. līdz 1996. gadam savus autordarbus izpildījusi Rīgas Porcelāna rūpnīcā, sekojoši – strādā savā darbnīcā. Izstādēs un starptautiskos keramikas simpozijos aktīvi piedalās no 1990. gada, kā arī paralēli ilustrē grāmatas. Strādā par pasniedzēju Oskara Kalpaka Rīgas tautas daiļamatu pamatskolā un Pārdaugavas Mūzikas un mākslas skolā.

Amplitūda, kādā strādā keramiķe Inese Margēviča, ir plaša. Viņa rada formas – gan lejot veidnēs, gan veidojot no brīvas rokas. Viņa tās apglezno tikai sev raksturīgā, daudzu darba gadu laikā līdz perfekcijai izkoptā manierē. Jau radošās karjeras sākumā apguvusi dažādus porcelāna apgleznošanas paņēmienus, kopējot japāņu zīmējumus, iedvesmojusies no Āfrikas tautu mākslas utt. Visbeidzot – radījusi pati savus, unikālus autordarbus. Visu mākslinieces daiļradi caurvij dabas, augu un figurālie motīvi, kas izpildīti ornamentālā, grafiski dekoratīvā vai gleznieciski liriskā manierē. Arī krāszieds no monohromiem, klusinātiem toņiem un tonāliem salikumiem transformējies lielākā krāsu bagātībā, kas iekustina emocijas, atmodina jutekliskumu.

Ineses Margēvičas personālizstāde “Ciklamenas slepenā dzīve” Rīgas Porcelāna muzejā būs skatāma no 2024. gada 19. aprīļa līdz 2024. gada 9. jūnijam.