Foto

Nepieradinātās mūzikas festivāla “Skaņu mežs 2019” atklāšanas koncerts

Sestdien, 5. oktobrī, plkst. 18.00 ar bezmaksas koncertvakaru Mākslas muzejā "Rīgas Birža" (Doma laukumā 6, Rīgā) tiks atklāts nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs 2019”, kas šogad prezentē savu 17. izlaidumu.

PASĀKUMS

Ievadkoncertā uzstāsies avant-folka grupa “Circuit Des Yeux”, minimālistiskais starpžanru mūzikas projekts “Subtle Degrees”, kā arī skotu dūdu spēlētājs Ervāns Keraveks (Erwan Keravec), kurš savu salīdzinoši reti sastopamo instrumentu tiecas integrēt akadēmiskā avangarda un brīvās improvizācijas laukos.

Ilona Meija, Jānis Semjonovs un Herta Hansena izpildīs krievu komponista Edisona Denisova (Эдисон Денисов) “Trio flautai, fagotam un klavierēm”, bet portugāļu komponists Kandido Lima (Candido Lima) atskaņos elektro-akustiskās autorkompozīcijas. Abi minētie priekšnesumi notiek starptautiskā projekta “Um-Scene” (“Unearthing the Music”) ietvaros – tas pēta eksperimentālās mūzikas vēsturi valstīs, kurās pagājušajā gadsimtā valdīja totalitārais režīms.

Pirms koncerta notiks diskusija par eksperimentālo mūziku Eiropas totalitārajos un autoritārajos režīmos pēc Otrā pasaules kara. Piedalās: muzikologs Boriss Avramecs (Борис Аврамец), mūzikas pētnieks Aleksandrs Pēlemans (Alexander Pehlemann), mūzikas žurnālisti Artēmijs Troickis (Артемий Троицкий), kurš darbojies “Playboy”, “Eho Moskvi”, “Radio Svoboda”, un Kriss Bons (Chris Bohn), kas, citu starpā, rakstījis mūzikas žurnāliem “New Musical Express” (NME) un “The Wire Magazine”. Diskusijas vadītājs ir žurnālists, dzejnieks Ilmārs Šlāpins.

PAR MŪZIĶIEM

Heilija Fora (Haley Fohr) ir dziesminiece un komponiste no Čikāgas, Ilinoisas (ASV), kura jau desmit gadus ir pazīstama ar savu projektu “Circuit Des Yeux”. Fora izceļas ar četru oktāvu balsi un īpašo 12 stīgu ģitāras spēli. 2016. gadā viņa izpelnījās vietu uz eksperimentālās mūzikas žurnāla “The Wire” vāka. Mākslinieces nesenākie darbi ir skaņu celiņš Čārlza Brianta mēmajai filmai “Salomé” (1923) un atzinīgi vērtētais 2017. gada albums “Reaching for Indigo”, ko publicēja izdevniecība “Drag City Records”. Pēdējie divi “Circuit Des Yeux” albumi mūzikas kritikas portālā “Pitchfork” tikuši novērtēti ar 8.0 un 8.2 – medijs arī pieskaita šo projektu nesenākajam mūzikas vilnim, kas folkmūzikas attīstību vērš eksperimentālā virzienā.

Video

Kandido Lima (Candido Lima, 1939) ir portugāļu komponists, kurš studējis Lisabonas Nacionālajā konservatorijā un vēlāk rakstījis doktora disertāciju muzikālajā estētikā Sorbonnas Universitātē pie komponista Janna Ksenaka. 1978. gadā Lima kļuva par kompozīcijas profesoru Lisabonas Nacionālajā konservatorijā. Viņš ir apmeklējis starptautiskos kursus klavierspēlē, mūzikas analīzē un kompozīcijā pie Nadjas Bulanžē, Aloiza un Alfonsa Kontarski, Žerāra Fremī, Pusēra, Žilbēra Emī, Mišela Tabačnika un elektroniskās mūzikas kursus VII Parīzes Universitātē / Vinsennā, I, II Parīzes Universitātē / Panteonā-Sorbonnā, CEMAMu un IRCAM. Kandido Limas darbi ir būtisks ieskats Portugāles avangarda mūzikā, sevišķi periodā pēc Salazara diktatūras. “Skaņu mežā” tiks atskaņoti viņa darbi “Oceanos”, “Moment-Landscape”, “Etras” un “Optic Music”.

Video

Maskavas Konservatoriju absolvējušais komponists Edisons Denisovs (Эдисон Денисов, 1929–1996) tika piedēvēts padomju sistēmai neērtajiem, “alternatīvajiem”, “antikolektīvisma”, “nonkonformisma” komponistiem. Viņš pētīja komponistus, kuru partitūras bija grūti iegūt PSRS, tostarp Māleru, Debisī, Bulēzu un Štokhauzenu. Edisons Denisovs veidoja rakstu sēriju, kur analizēja dažādas laikmetīgās kompozīcijas tehnikas, vienlaikus aktīvi eksperimentējot un mēģinot rast savu ceļu kā komponists. 1979. gadā Padomju Savienības Komponistu savienības 6. kongresā staļiniski noskaņotais Komponistu savienības vadītājs Tihons Hreņņikovs Denisovu un sešus citus komponistus denuncēja par viņu darbu nesankcionētu atskaņošanu padomju mūzikas festivālos Rietumos. Viņš raksturoja šo autoru – vēlāk ironiski dēvētu par “Hreņņikova septītnieku” – mūziku ar sekojošajiem vārdiem: “bezmērķīgi [..] trokšņaini dubļi, pretēji īstai muzikālai inovācijai”.

Video

“Subtle Degrees” ir starpžanru mūzikas projekts no ASV; tā daiļrade raisa asociācijas ar laikmetīgo mūziku, minimālismu, avangarda džezu, tehniski sarežģītu metālu un pat sakrālo mūziku. Duetā ietilpst tenorsaksofonists, improvizētājs un laikmetīgās mūzikas interprets Treviss Laplānts (Travis Laplante) un Džeralds Klīvers (Gerald Cleaver), kurš tiek uzskatīts par vienu no vadošajiem bundziniekiem Ņujorkas frīdžeza scēnā. Dueta debijas albums “A Dance That Empties” sastāv no aptuveni 43 minūtes garas Trevisa Laplānta kompozīcijas, kurai Džeralds Klīvers radījis sitaminstrumentu aranžējumus. Tehniskā izpratnē tā ir īpaši prasīga kompozīcija, kas aicina izpildītājus pieskarties savu fizisko spēju robežām. Tajā pašā laikā “A Dance That Empties” ir saspringts, izteikti emocionāls, pat ekstātisks darbs.

Video

Ervāns Keraveks (Erwan Keravec) ir Bretoņas dūdu spēlētājs, kurš šo retāk sastopamo instrumentu aktīvi tiecas integrēt laikmetīgās mūzikas un mūsdienu brīvās improvizācijas scēnās. Virkne mūsdienu komponistu – tostarp Heiners Gebelss, Volfgangs Miterers un Oskars Bianki – Keravekam ir veltījuši jaundarbus. Ervāns Keraveks nodibinājis dūdu spēlētāju kvartetu “Sonneurs” – arī tas ir veltīts mūsdienu komponistu darbu atskaņošanai. Brīvās improvizācijas laukā mūziķis darbojas gan kā solo improvizētājs, koncertos bieži vien spēlējot bez apskaņojuma un saspēlējoties ar katras koncerttelpas specifisko akustiku, pat staigājot starp klausītājiem, gan sadarbībā ar citiem autoriem, piemēram, agrāku “Skaņu meža” izlaidumu viesiem – saksofonistu Matsu Gustavsonu (duetā “LUFT”), ģitāristu Žuljēnu Deprē un vokālisti Odriju Čenu.

Ervāns Keraveks pārstāv “Skaņu meža” līdzkoordinētu novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu “SHAPE”, ko atbalsta Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa” un Latvijas Republikas Kultūras ministrija.

Video

Uz festivāla “Skaņu mežs 2019” atklāšanas koncertu Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA aicināts ikviens interesents! Ieeja pasākumā visa vakara garumā bez maksas.

PAR FESTIVĀLU

Nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs” (SM) ir vērienīgākais avangarda un eksperimentālajai mūzikai veltīts notikums Baltijas valstīs, kas norit Rīgā kopš 2003. gada. Festivāls notiek reizi gadā oktobra sākumā, taču atsevišķi koncerti zem SM zīmola tiek rīkoti biežāk.

“Skaņu mežs” vēro pārmaiņas mūsdienu mūzikā un ziņo par tām saviem apmeklētājiem, paralēli izvēršot ieskatu 20. gadsimta mūzikas vēsturē. Tā kā gluži katrai no mūsdienu mūzikas formām piemīt eksperimentāla šķautne, festivālā tiek pārstāvēti dažādi žanri – sākot ar brīvo improvizāciju, akadēmisko avangardu, elektro-akustisko un trokšņu mūziku un beidzot ar savdabīgām pārmaiņām rokmūzikā, hip-hopā un ritmiskajā mūzikā.

“Skaņu mežs” ir starptautiskā festivālu tīkla ICAS (International Cities of Advanced Sound) dalībnieks, kā arī Eiropas novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltītās platformas “SHAPE” (Sound, Heterogenous Art and Performance in Europe) līdzdibinātājs un viens no diviem tās koordinatoriem.

Pēc atklāšanas koncerta Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA festivāls “Skaņu mežs’ 2019” turpināsies jaunajā kultūras ēkā “Hanzas Perons” (Hanzas iela 16a) 11.–12. oktobrī. Citu dalībnieku starpā uzstāsies eksperimentālā roka grupas “Swans” līderis Maikls Džirā (Michael Gira), ikoniskais avangarda mūzikas komponists Elvins Lusjē (Alvin Lucier), bijušais grupas “Wolf Eyes” dalībnieks, trokšņu mūziķis Ārons Dilovejs (Aaron Dilloway); britu eksperimentālā hiphopa mākslinieks “Manonmars”, komponists un producents Džons Benss (John Bence), ASV trokšņu mūzikas grupa “White Suns”, savdabīgais tehno mūzikas producents Terenss Diksons (Terrence Dixon, pazīstams arī ar pseidonīmu “Population One”), Oramas balvas laureāts – eksperimentālās mūzikas projekts no Mančesteras “Chaines”, psihedēliskās mūzikas komponists Daniels Rozenhāls (Daniel Rozenhall) kopā ar videomākslinieku Stenu Bakmanu (Sten Backman), glokenšpīla jeb metalofona spēlētājs Trevors Seints (Trevor Saint), čelliste, laikmetīgās mūzikas interprete Lūsija Reiltone (Lucy Railton), vijoles virtuozs un laikmetīgās mūzikas interprets Ērvins Arditi (Irvine Arditti) un citi.

Vairāk informācijas par festivāla norisi un programmu: www.skanumezs.lv.

“Biļešu servisa” kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv ir iespējams iegādāties gan atsevišķas biļetes uz koncertvakariem, gan divu dienu abonementus uz festivālu.

ATBALSTĪTĀJI:

Festivālu “Skaņu mežs” atbalsta Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Rīgas dome, Valsts kultūrkapitāla fonds, fonds “Trust for Mutual Understanding” un Dānijas Kultūras institūts. Komerciālie atbalstītāji: “iRobot”, “Red Bull Music Academy” un “Valmiermuižas alus”.

“Skaņu mežs” ir dalībnieks projektā “Um-Scene” (“Unearthing the Music”), ko atbalsta Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa” un starptautiskajā tīmeklī ICAS (International Cities of Advanced Sound).

PASĀKUMA KOORDINATORE:

Lilita Pudule, LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA izglītības programmu kuratore, Lilita.Pudule@lnmm.lv

INTERNETA RESURSI:
www.lnmm.lv
www.skanumezs.lv
FACEBOOK: Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA; SKAŅU MEŽS
TWITTER: @MuzejsRigaBirza; @SkanuMezs
INSTAGRAM: @latviannationalmuseumofart
#lnmm
#RigasBirza

Galerijas

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit